Na przecięciu ulic Wołoskiej, Konstruktorskiej, Domaniewskiej, Marynarskiej i Cybernetyki znajduje się ponad setka budynków o łącznej powierzchni przekraczającej milion metrów kwadratowych. To aż jedna piąta wszystkich biur w Warszawie.
Tu znajdują się siedziby największych zagranicznych korporacji. Tę stołeczną lokalizację wybrali najbardziej popularni operatorzy telefonii, giganci z sektora moto i FMCG, firmy handlowe, banki, domy mediowe i agencje komunikacyjne. Szacunkowo, w czasach przedpandemicznych, na Służewiec dojeżdżało ponad 80 tys. osób. I chociaż Mokotów biznesowy dorobił się w przeszłości niechlubnej łatki miejsca pracy dla wyczerpanych białych kołnierzyków jako warszawski „Mordor”, czas rozwiać ten mit. Służewiec traci charakter monokultury biurowej. Na wynajem w tej okolicy decydują się małe, nowoczesne startupy, powstają też biura umożliwiające elastyczny coworking, a w bliskim sąsiedztwie powstają przyjazne osiedla mieszkalne. Dzięki temu Mokotów biznesowy staje się nie tylko przystępną cenowo lokalizacją biurową, ale też miejscem do życia z coraz lepszą infrastrukturą i otoczeniem.
Według ekspertów, w 2021 r. najemcy coraz chętniej wybierają powierzchnie biurowe na biznesowym Mokotowie. Powód? Po pierwsze, koszt wynajmu jest tu niższy niż np. na Woli. Po drugie, lepsza przepustowość ulic i usprawniony transport publiczny zmieniają mokotowskie środowisko pracy. Ułatwienia w funkcjonowaniu transportu to efekt m.in. przebudowy ul. Marynarskiej. Praca na Służewcu nie musi już wiązać się ze staniem w korkach. Przykładowo, kompleks biurowców Mokotów Nova jest położony przy ul. Wołoskiej 22/22A, w pobliżu skrzyżowania z ul. Domaniewską – jednak trzy drogi dojazdowe, w tym od ul. Magazynowej, pozwalają ominąć najbardziej oblegane w godzinach szczytu wjazdy na Służewiec. Sąsiedztwo przystanków tramwajowych, autobusowych oraz stacji PKP zachęca do korzystania z transportu publicznego – tym bardziej, że okolica jest dobrze skomunikowane ze stacją metra. Dzięki udogodnieniom dla rowerzystów (kompleks Mokotów Nova jest wyposażony w stację serwisową, 160 miejsc dla rowerów, szatnie oraz prysznice) dotarcie do serca Mokotowa biznesowego nie jest problemem.
Przez chwilę stołeczna dzielnica biznesowa świeciła pustkami – praca zdalna stała się nową normalnością. W biurowcach pracownicy pojawiają się rotacyjnie. Według ekspertów CBRE 6 na 10 pracowników aktualnie wykonuje swoje obowiązki całkowicie zdalnie. Ten system nie jest jednak bez wad. Pracownicy „skazani” na telepracę skarżą się na ograniczony bezpośredni kontakt ze współpracownikami, problemy z oddzieleniem życia zawodowego i prywatnego oraz rzadkie wyjścia z domu. Optymalnym rozwiązaniem jest praca hybrydowa. W badaniu Grafton Recruitment oraz CBRE chęć pracy mieszanej – czasem z domu, czasem w biurze – zadeklarowało 64% pracowników. Firmy nie zrezygnują więc z wynajmu biur: analitycy Cushman&Wakefield szacują, że hybrydowy system pracy przed pandemią stosowała blisko jedna piąta firm, a po pandemii będzie to model wykorzystywany przez ponad połowę pracodawców. Potwierdzają to też badania, których wyniki opublikowała w styczniu firma EY Polska. Żadna z firm, która wzięła w nim udział, nie zadeklarowała, że ma w planach przejść na pracę zdalną po ustaniu pandemii. Z analiz firmy Walter Herz wynika, że w 2020 roku na główne rynki w Polsce weszło 680 tys. mkw. biur. W Warszawie w budowie jest ok. 562 tys. m kw. w budynkach, które będą oddawane do końca 2023 r. – blisko jedna trzecia tej powierzchni jest już wynajęta.
Najemcy zainteresowani są biurami na Mokotowie biznesowym z wielu powodów. Okolica wpisuje się proekologiczne trendy – na Służewcu powstała właśnie jedna z pierwszych w Polsce farm wertykalnych. Budynek Mokotów Nova zaprojektowany został w pełnym poszanowaniu środowiska naturalnego i uhonorowany jest obecnie najpopularniejszym na świecie certyfikatem BREEAM. Firmy muszą również zaadoptować się do zaostrzonych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Kompleks Mokotów Nova przygotowany jest do pracy w czasie utrzymywania dystansu społecznego – dzięki rozłożystemu rozkładowi budynku o powierzchni najmu 43 tys. m kw. klasy A, wysokim na 2,70 m pomieszczeniom i dużym, uchylnym oknom łatwiej zadbać o cyrkulację powietrza i wolną przestrzeń. Dzięki elastycznej aranżacji, siedziba firmy może zająć nawet 4 700 m kw komfortowej przestrzeni biurowej na jednym piętrze. To aż 429 stanowisk pracy. Cały kompleks został w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przy całej praktyczności, biurowiec nie traci na elegancji. Najemcy mają możliwość korzystania z tarasów, a przeszklona p
rzestrzeń biurowa gwarantuje wysoki komfort pracy.
Komentarze(0)
Pokaż: